tisdag 21 juli 2009

Jag har länge funderat över vad som har hänt med min familjs katter. Tidigare katter i min familj har haft strikta regler men dessa små hårbollar lyckas på ett mystiskt vis manipulera hela familjen. De gör vad de behagar på ett charmigt sätt och för en stund ser två blåa ögon rakt igenom en. För ett tag sen berättade en vän till mig att hon går upp vid fem på morgonen för att få tyst på sina katter genom att ge dem mat. Jag skulle aldrig, frivilligt, gå upp så tidigt. Samtidigt förstår jag hennes sätt att resonera. Läste en artikel i DN igår som handlade om katten.

Katten spinner på ett särskilt, irriterande sätt för att få sin matskål fylld.

- De lär sig att låta på det här sättet därför att det ger dem vad de vill ha, och sedan fortsätter de att göra det med stor framgång, säger zoologen Karen McComb vid brittiska vid University of Sussex.
När katten tigger mat, eller överhuvudtaget försöker få matte eller husse att uppfylla dess önskningar, använder den ett spinnande som är starkare och mer högfrekvent än det vanliga, belåtna. Den lägger också in ett gnällande ljud, inte olikt ett jamande, som råkar ha samma frekvens som gråten från ett spädbarn. Vi människor uppfattar lätet som irriterande, pockande och svårt att bortse ifrån, visar McCombs studie som är publicerad i vetenskapstidskriften Current Biology.

- Min slutsats efter att ha läst detta är att dessa små sluga varelser vet exakt vad de håller på med och tro det eller ej, vi har blivit lurade.
Läs mer här

Inga kommentarer: