söndag 29 mars 2009

Amerikanska Pannkakor


Känner mig läskigt mätt men är det söndag så man får unna sig något gått. Igår unnade jag mig ett och annat för att det var lördag så jag undrar hur länge jag kan hålla mig till den teorin. I alla fall, denna helgen var jag värd det. Nu är högskoleprovet avklarat, det gick helt ok, bättre än sist. Men jag kommer väl aldrig bli nöjd med mitt resultat om jag känner mig själv rätt.
Imorgon är det inlämning av hemtentan, ska verkligen bli skönt att lägga den på hyllan, den har verkligen plågat mig allt för länge nu.

För er som känner för något gott.
Amerikanska pannkakor för en! ca 8st.
(enkelsatts, dubbla satsen allt eftersom hur många som kommer på besök.)

2.5 dl filmjölk
0,5 dl Solros/mat-olja
1 ägg, delade
2 dl vetemjöl
1,5 msk strösocker
1 tsk bakpulver
0.5 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
0,5 krm salt

1. Rör ihop de torra ingredienserna.

2. Blanda i filmjölk, olja samt äggulor och rör ihop.

3. Vispa äggvitan till ett hårt skum och vänd ner det i smeten.

4. Sätt på en stekpanna med lite smör (medelvärme), lägg i en klick smet och stek på medelvärme. Vänd pannkakan när den börja bubbla på ovansidan.
Mums*

Inga kommentarer: